Verslag Sleepmeeting MVC Cumulus te Kampen – 21 September 2019
Het was weer zo ver!. De Sleepmeeting die gehouden zou worden bij ons MVC Pegasus ging dit jaar niet door, maar werd verplaatst naar MVC Cumulus te Kampen.
Aanwezigen van onze club waren:
Nico Koning, Gerard ter Velde, Johannes Weinzierl, Dennis Portier, Jan Reus en Björn Pasteuning.
Johannes
De sleepmeeting van 21 september 2019 bij MVC Cumulus in Kampen is alweer geschiedenis en ik kijk terug op een geslaagde meeting!
Eigenlijk zouden wij zelf een sleepmeeting organiseren, maar we hebben besloten dit jaar geen sleepmeeting in Enkhuizen de organiseren.
Elk jaar weer ben ik aan het puzzelen in mijn agente, om bij zoveel mogelijk modelvlieg evenementen te kunnen deelnemen. Gelukkig kon ik wel naar Kampen
en dat was zeker de moeite waard! Ik heb heerlijk kunnen vliegen met mijn zwever DG-100.
Het was prachtig weer, wel een sterke zijwind en dat heeft bij sommige deelnemers voor wat problemen gezorgd. Mijn DG-100 heeft vele vluchten kunnen maken en het lukte mij ook nog af en toe wat thermiek de vinden. Tussendoor heb ik nog wat kunnen kletsen met verschillende deelnemers. Dat is altijd gezellig, zeker in Kampen. Even in de Kantine wat lekkers drinken en eten, rondje lopen en alle aanwezige toestellen bekijken. Heerlijk, wat een prachtig gebouwde modellen heb ik kunnen bewonderen. Alle toestellen hebben hun eigen verhaal, soms vertelde een trotse eigenaar enthousiast alles over zijn model.
Deze mooie dag ging voor mij veel de snel voorbij. Mijn DG-100 is weer zonder schade me naar huis gegaan, maar helaas liet mijn rug het afweten. Thuis uit mijn auto moeten kruipen, lopen ging bijna niet meer van de pijn. Inmiddels gaat het weer goed met mijn gezondheid, het was een hint, pluk je dag en ga meer modelvliegen!
Ik alvast in mijn agenda genoteerd, volgend jaar september een sleepmeeting in Enkhuizen bij MVC Pegasus!
Johannes Weinzierl
Gerard
Het is al weer ruim 2 weken geleden, dat we met 6 man sterk (Björn, Nico, Johannes, Dennis, Jan en Gerard) met auto’s vol met slepers en zwevers naar Kampen zijn geweest. Te gast bij onze vrienden van MVC Cumulus, de 2e keer dit jaar, om heerlijk te zweven, zweven en nog eens te zweven, met spanwijdtes tussen de 1.60 en 6.60 mtr!
Als je nu naar buiten kijkt kan je het bijna niet voorstellen, maar in korte broek met temperaturen oplopend tot 25 graden hebben we daar gevlogen.
Vliegen op een andere locatie is altijd even wennen, zeker als er meer vliegrestricties zijn, dan wij zijn gewend. Bijkomende uitdaging was de windrichting en windsterkte tijdens het starten. Vlak na take-off linkerbocht maken en dan downwind verder slepen. Hierdoor veel ervaring opgedaan. Deze sleepmeeting is zeer goed georganiseerd, gastvrije en gemoedelijke sfeer. Echt een aanrader voor iedereen met een warm hart voor zweven.
Gerard ter Velde
Nico
Zaterdag 21 september was het dan zover, de weerberichten waren uitstekend en de voorspelde wind van 3 bft. was ook geen reden tot zorgen.
Samen met Gerard, Johannes, Dennis, Bjorn en Jan die kant op om te gaan zweven of om zwevers te gaan opslepen, want dat was de intentie van die dag, een sleep-meeting.
Aangekomen eerst even een bakje koffie aan de bar en wat handen schudden van inmiddels bekende gezichten en verder het deelnameformulier tekenen om aan te geven dat je verzekerd ben voor het uitoefenen van de hobby.
Dan naar buiten om de toestellen in elkaar te gaan zetten, eerst maar eens voorzichtig beginnen met de Surprois, een makkelijk en goedmoedig toestel om te vliegen aangezien de wind voor de ligging van het veld niet heel erg gunstig was.
Er moest gestart worden richting een hoek waarin niet heel ver doorgevlogen mocht worden, eenvoudig op te lossen door tijdens de vlucht met een ruime bocht weg te draaien richting het luchtruim waar we onze gang mochten gaan.
Deze manoeuvre vergt wat samenwerking tussen sleeppiloot en zweefpiloot om te zorgen dat de sleeplijn niet slap komt te hangen om daarna met een ruk weer strak te komen hangen, een dergelijke ruk aan de toestellen kan de nodige schade veroorzaken.
Bovengenoemde is nou gelijk de charme van een dergelijk evenement, de samenwerking van piloten om een vlucht tot een goed einde te brengen, het vliegen is verder nogal een solistische bezigheid.
Eenmaal boven en los van de sleepkist kon ik al snel constateren dat de zwever maar moeizaam vooruitkwam, het bleek dat er puur meer wind stond dan dat wij op de grond ervaarden, dit kwam omdat wij in de luwte van de gebouwen stonden.
Dan maar wat lood er bij en weer proberen, het werd wel beter maar het bleef werken om tegen de wind in te komen, dus vervolgens de Cabana ( een snellere “glasbak”) in elkaar gezet, en dit bleek een goede beslissing, deze gleed met gestage snelheid door het luchtruim.
De Spatz had ik ook nog meegenomen voor die dag, maar is verder niet uit zijn transportkist vandaan gekomen omdat ik vond dat ik daar geen risico’s mee moest nemen, ik heb her en der schades aan dit soort kisten die dag zien ontstaan.
Tegen het eind van de dag heb ik de Taxi nog even ingezet en een goeie 20 slepen gemaakt met wat lichtere zwevers.
Al met al een zeer geslaagde dag, en ook nog even mooi aangezeten onder de middag met diverse leden van Cumulus, wat mij betreft voor herhaling vatbaar.
Nico Koning
Jan
Björn vroeg mij mee te gaan naar de sleepmeting bij MVC Cumulus in Kampen.
Dat is nou jammer… het zou heel mooi weer worden en zal je zien dat je net die dag al een afspraak hebt staan.
Maar later de week heb ik de afspraak kunnen verzeten naar een dag eerder en kon ik dus wel mee naar de sleepmeting.
Bjorn kwam mij al op tijd ophalen, spullen inladen en gaan. Aangekomen op het parkeerterrein en bij het uitstappen kwam Dennis ook al aanrijden, hij was verrast mij te zien maar wij hadden hem al bij Lelystad zien rijden.
Aangekomen bij het clubhuis konden we de koffie al ruiken. Even elkaar voorstellen aan de mensen daar onder het genot van een bak koffie.
Nadat de koffie op was zijn we onze spullen gaan uitladen. En daar kwam Johannes ook aan, en ja die kan ook niet ontbreken op een zweef sleepmeting.
Even later kwamen Nico en Gerard er ook aan. De zon was er ook al vroeg bij en de temperatuur begon al lekker op te lopen.
Ik had mijn Surprois mee en mijn camera. Eerst maar de Surprois opbouwen en ja’ wat vergeten… klepje boven op. Ter plekke maar een dekseltje van wat balsa en ducktape gemaakt.
Eerst een paar keer met de hand gooien om te kijken of alles goed stond, het was al weer een jaar geleden dat ik er mee gevlogen had.
Eerste start is altijd weer even spannend en zeker op een vreemd veld. Was ook al best veel wind die ook nog schuin over het veld waaide.
Start ging goed maar bij loskomen van de sleper merkte ik al snel dat de trim niet goed was. Voor de tweede start heb ik er nog wat lood bij gedaan vanwege de toch wel harde wind.
Heb die dag nog verschillende vluchten gemaakt en nog wat foto’s gemaakt. Op een buitenlanding nu ging alles goed, heb de boel heel gehouden.
Was ondangs de harde wind een zeer geslaagde dag, en ik moet zeggen dit smaakt naar meer.
Groet Jan Reus.
Björn
Het weer was echt super!
Lekker veel zon, een klein briesje in de ochtend en wat later op de dag iets harder.
Wel hadden we een uitdaging, de wind kwam uit zuid-oost, en dat was voor de ligging van het veld en locatie wel een dingetje.
Dat werd namelijk haaks op de wind starten, een bocht met de wind mee slepen, daarna weer een bocht en tegen de wind in.
En crosslandings maken bij terug komst.
Voor de slepers en gesleepten een aardige uitdaging :-), mijn eerste gedachte was,, “Wat hebben wij toch een luxe qua ligging van het veld”
Al met al een zeer leerzame dag!, en weer wat skills erbij qua slepen en gesleept worden.
Helaas had Dennis wat pech met zijn toestellen, Bij de sleepkist hield de motor het voor gezien, en moest een aardige verre buitenlanding maken.
Later op de dag besloten Vleugel en Romp van zijn mooie zwever dat het tijd was voor een per directe echtscheiding. 🙁
Bij deze wil Dennis wel heel erg bedanken voor de fijne sleepjes met zijn Tundra en mijn Surprois 🙂
Björn Pasteuning